Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wybieramy opryskiwacz sadowniczy

Jedną z podstawowych maszyn stosowanych w rolnictwie jest opryskiwacz sadowniczy. Urządzenie to stosuje się przy ochronie chemicznej i nawożeniu roślin uprawnych oraz drzew i krzewów. W podstawowej wersji składa się on ze zbiornika na ciecz roboczą, pompy oraz rozpylacza. Niektóre z opryskiwaczy są wyposażone w zestaw rozpylaczy. Opryskiwacze dzielą się na kilka typów. Zaliczamy do nich opryskiwacze: samojezdne polowe zawieszane polowe zaczepiane, ULV, sadownicze, specjalistyczne oraz ogrodnicze dzielące się na kompresyjne i plecakowe. Dzięki opryskiwaczom sadowniczym możliwa jest ochrona sadów i jagodników.

 

Opryskiwacz sadowniczyKilka słów o opryskiwaczach

W Polsce spotykane najczęściej gospodarstwa sadownicze mają po kilka hektarów. W związku z tym najczęściej spotykanym rodzajem opryskiwacza sadowniczego jest opryskiwacz przyczepiany o pojemności zbiornika który wynosi około 1000 litrów. Jednakże wybierając opryskiwacz ciągany należy zwrócić uwagę nie tylko na pojemność jego zbiornika. Na jakość eksploatacji mogą wpływać również inne parametry. Bardzo ważna jest np. jakość pracy przystawki. Na rynku znajdziemy opryskiwacze z okrągłą przystawką wentylową z tradycyjnym ciągiem powietrza. Pozwala ona na wykonywanie oprysku w tradycyjnych sadach – duża wydajność wentylatora umożliwia na wykonywanie zabiegu na drzewach wysoko posadzonych. W sadach nasadzonych na podkładach karłowych lub półkarłowych lepiej sprawdzi się opryskiwacz z przystawką kolumnową. Cechuje ją duża precyzja aplikacji.

 

Czy warto kupić opryskiwacz używany?

Bardzo często sadownicy kupują opryskiwacze używane. Decydując się na taki zakup, warto sprawdzić kilka istotnych elementów maszyny. Jednym z najważniejszych jest pompa, która odpowiada za doprowadzenie cieczy pod odpowiednim ciśnieniem do dyszy oraz prawidłowe działanie mieszadła. Przed zakupem używanego opryskiwacza, koniecznie należy sprawdzić ją w ruchu. Równie istotne jest sprawdzenie zaworów, a przede wszystkim zaworu głównego. Nie powinny znaleźć się na nim jakiekolwiek wycieki. Koniecznie należy skontrolować również działanie wszystkich pokręteł regulacyjnych w pełnym zakresie oraz zużycie takich elementów jak membrana, zaworki, itd.