Ofensywnie na rynek od 450 PKM
Firma Krone z nowa serią produkcyjna sieczkarek Big X 480 i Big X 580
Spelle, we wrześniu 2013r. – największy na świecie rynek sieczkarni polowych znajduje się w segmencie 451 KM do 550 KM, około połowa wszystkich sprzedawanych sieczkarni znajduje się w tej kategorii KM. Dla specjalisty od zbioru pasz firmy Krone, która niedawno zapowiedziała, że średnioterminowo podwoi produkcję sieczkarni polowych, jest to powód, aby uzupełnić swoją paletę produktów w dół. Wraz z Big X 480 i Big X 580 prezentuje Krone na Agritechnica dwa nowe typy w kategoriach mocy 480 i 580 KM, które zastępują Big X 500.
Dostosowanie sprawdzonych cech wielkiej techniki w taki sposób, aby również „małe“ Big X dostarczały cenioną na całym świecie jakość sieczki Krone, takie było zadanie w celu realizacji nowej serii produkcyjnej. Dlatego Krone analizowała i testowała na początku związki pomiędzy mocą silnika, szerokością komory sieczkarni i jakością sieczki. „Decydujące jest to, co wychodzi górą. I aby było to zawsze tak samo dobre, kompletny proces cięcia na sieczkę od pobrania do wyrzucenia precyzyjnie musi być do siebie dostosowany,” wyjaśnia dr Josef Horstmann, kierownik działu konstrukcyjnego i dyrektor zarządzający Krone. „Podczas naszych testów i analiz okazało się, że w przypadku mniejszych kategorii silników bębny sieczkarni muszą być węższe, aby grubość warstw przed nożami była adekwatna do grubości warstw, które osiągamy w przypadku naszych większych Big X z szerokością komory sieczkarni 800mm. Tylko wtedy, kiedy ten stosunek zgadza się proporcjonalnie, możliwa jest wzorowa jakość sieczki”, kontynuuje Horstmann. Konsekwencja: Krone wyposaża obie nowe sieczkarnie w bęben sieczkarni o szerokości 630mm (średnica 660 mm), co przynosi dodatkowe korzyści dla całego pojazdu a przez to również dla klientów. Do dyspozycji są bębny z 20, 28 i 40 nożami.
Sześć walców wstępnego zgniatania i VariStream seryjnie
Podczas wstępnego zgniatania plonów Krone stawia na sprawdzoną technikę i komponenty. Sześć walców wstępnego zgniatania zapewnia możliwie najlepsze wstępne zgniecenie plonów a przez to również najlepszą jakość sieczki. Również seryjne jest wyposażenie w przepływ materiału VariStream. Za pomocą amortyzowanej podłogi pod bębnem sieczkarni i amortyzowanej ściany tylnej przy przyśpieszaczu wyrzutu zapewnia VariStream ciągłą pracę bez zatorów – również w przypadku nierównomiernego dostarczania materiału. Sieczkarnię można lepiej wykorzystywać w zakresie granicznym i wymaga ona mniej oleju napędowego na tonę plonów.
Krone oferuje Big X 480 i Big X 580 ze zgniataczem do walca jako wyposażeniem standardowym. Tak jak w dużych modelach średnica walca wynosi 250mm, zgniatacz jest dostępny z 123, 144 i 166 ząbkami. Opcjonalnie dostępny jest również zgniatacz dyskowy, ma on 2,5-razy większą powierzchnię trącą w porównaniu do zgniatacza walcowego i umożliwia wyższą przepustowość przy najlepszej obróbce ziarna.
Inteligentny napęd, silnik z wysokim momentem obrotowym , smukła forma
Bezstopniowy zakres prędkości do 40km/h jest osiągany za pomocą przestawnych silników hydraulicznych w kombinacji z przekładnią planetarną. Możliwa do deaktywowania regulacja antypoślizgowa systemu napędu jazdy oferuje kierowcy do wyboru optymalne oszczędzenie podłoża w pracy z trawą bądź maksymalną trakcję w eksploatacji z kukurydzą.
Nowe sieczkarnie Krone są wzorcowe również pod względem aspektu szerokości pojazdu: z ogumieniem 800/65 R32 ma Big X 3,10 m szerokości; w przypadku wyposażenia w ogumienie 710/70 R42 szerokość pojazdu wynosi 3,00 m. Dzięki temu nowe Big X są wąskie na drodze i szerokie na polu. Na życzenie można montować opony do rozmiaru 900/60 R 42 przy maksymalnym prześwicie, najmniejszym nacisku na podłoże i najwyższym komforcie jazdy. Aby nie wywierać wpływu na przepływ materiału nawet przy dużym ogumieniu przednich kół Krone rozwinęła opatentowaną koncepcję przedniej osi. Dodatkowo gwarantuje pojedyncze zawieszenie kół na osi tylnej najlepszą zwrotność i maksymalny kąt skrętu kół nawet w przypadku nierówności podłoża. Więc np. nawracanie ślad w ślad również z 8-mio rzędowym hederem do kukurydzy nie jest żadnym problemem.
Silnik MTU (rzędy 6-cylindrów, spełnia normę emisji spalin Tier 4 Final) został zamontowany przez Krone w sieczkarni w poprzek. Ma to zwie zalety: możliwie najlepsze rozłożenie masy jak również bezpośrednie przełożenie mocy za pomocą zespolonego pasa klinowego na bęben sieczkarni. W nowych sieczkarniach Krone nie jest już konieczna przekładnia zdawcza silnika. Dołączanie wszystkich komponentów przepływu materiału funkcjonuje za pomocą napinacza pasa.
Szykowny projekt i dużo komfortu
Nie tylko życie wewnętrzne nowych sieczkarni Krone przekonuje, lecz również optyczny obraz całościowy. Nowo zaprojektowane sieczkarnie cechują się niską formą konstrukcyjną w tyle pojazdu. W ten sposób kierowca ma zawsze bardzo dobre rozeznanie w tył. Do zastosowania w ciemności dostępny jest pakiet świateł LED, co gwarantuje najlepsze oświetlenie. Bak na olej napędowy mieści do 1500 litrów oleju napędowego, przy 130 litrach AdBlue; umożliwia to długie dni robocze. Dodatkowo dostępny jest również bak 200-litrowy do środków kiszących.
Nowo opracowana rama wahadłowa umożliwia kierowcy jeszcze łatwiejszy montaż hedera. W przyszłości heder będzie mógł być hydraulicznie blokowany. Napęd hedera ma miejsce w tej serii produkcyjnej za pomocą szybkodziałającego sprzęgła.
Również konserwacja jest bardzo przyjazna dla użytkownika. Łączna hydraulika i również filtr powietrza znajdują się bezpośrednio przy wejściu do kabiny a przez to są bardzo dobrze osiągalne. To samo obowiązuje odnośnie przepływu materiału i urządzenia chłodzącego silnik; pozostawiono tu wystarczająco dużo miejsca na proste i szybkie czyszczenie. Dla nowej sieczkarni polowej oferuje Krone po raz pierwszy również sześciorzędową przystawkę do kukurydzy (patrz również informacja prasowa Nowe Przystawki do Kukurydzy).
Wniosek: Wraz z nowym Big X 480 i X 580 demonstruje Krone, że również w małych kategoriach mocy KM jest możliwa do zrealizowania wzorowa jakość sieczki. Dodatkowo przekonują nowe typy przez dużą liczbę praktycznych detali, takich jak np. niewielka szerokość pojazdu, opatentowana koncepcja osi przedniej bądź bak na olej napędowy o pojemności 1500 l.
Przegląd danych technicznych:
Model | Big X 480 | Big X 580 |
Silnik | MTU R6 (spełnia normę emisji spalin Tier 4 final) | MTU R6 (spełnia normę emisji spalin Tier 4 final) |
Pojemność silnika w litrach | 12,8 | 15,6 |
Moc ciągła sieczkarni w kW/KM | 335/455 | 405/551 |
Moc silnika w kW/KM (97/68/WE) | 360/489 | 430/585 |